lørdag, mai 07, 2011

Et forsøk på organisering, også kjent som ukemeny 11

For en stund siden, nærmere bestemt lørdag 14 november 2010, satte jeg opp noen regler for min egen handling av middag. Hovedsakelig for å se om de var mulig å gjennomføre. For en periode satte jeg derfor også opp ukesmenyer her i bloggen, noe jeg etterhvert sluttet med. Det jeg derimot ikke har sluttet med er å følge de overnevnte reglene, til en viss grad. Jeg har sett noe bort fra fordelingen  av hvilke typer retter som skal være med i løpet av ei uke, til fordel for komme i mål med syv middager.

Det jeg innså mens jeg drev på med disse ukesmenyene, var at det var noe tåpelig å fortelle hva jeg skulle lage, samt legge ut min ukomplette handleliste på forhånd. Dette gav absolutt ingen mening for noen.. Derfor har jeg nå snudd på det hele og legger ut en oversikt over hva jeg har lagd, samt en komplet liste over hva man trenger til å gjøre det. Viss det skulle være av interesse.

De siste syv middagene jeg har lagd er følgende:
1: Penne arrabbiata
2: Biffgryte med hvitvin med potetstappe
3: Risotto med paprika
4: Kylling med epler med dampede nypoteter
5: Pasta Alfredo
6: Krydret svinegryte med stekt polenta
7: Vårlam fra Roma

Ingrediensene jeg har hatt bruk for var følgende:



Handleliste for oppskrifter tilpasset ca 4 personer
Vare
Antall
Kjøtt

Magert svinekjøtt
1 kg
Hel kyling
1 stk
Bacon
250 g
Mørbrad
1 kg
Svinefett ( spekk)
100 g
Lammekjøtt fra lår eller bog, i biter
1 kg
Grønnsaker

Sitron
1 stk
Hvitløk
2 stk
Røde epler
2 stk
Løk
4 stk
Tomater
3 stk
Paprika
3 stk
Gulrøtter
1, 5 kg
Chili ( ønsket styrke)
1 stk
Nypoteter
1 kg
Poteter
1/2 kg
Krydder

Spiskummen
1 pose
Tørket koriander
1 pose
Salt
1 pose
Grønnsaksbuljong
1 pakke
Pepper
1 pose
Frisk persille
1 bunt
Frisk rosmarin
1 potte
Frisk salvie
1 potte
Meieri

Smør
1 pk
Fløte
1/3 liter
Melk
1 liter
Parmesan
1 stk
Annet

Hvitvin
1 liter
Pasta ( Penne)
1 pose
Olivenolje
1/2 liter
Risottoris
1 pose
Hermetiske tometer
2 bokser
Hvetemel
1 kg
Hvitvinseddik
1 flakse
Polenta
1 pose

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...