lørdag, november 14, 2009

Galskapen blir satt i system.

Det siste året har denne bloggen vært nede. Hovedsakelig grunnet latskap . Nå tenkte jeg at det var på tide å starte opp igjen, kanskje det er mer riktig å si at det skal være en ny start.

Før dette innlegge har de fleste handlet om ting som er knyttet til barndom eller minner som har gjort ,og som fortsatt gjør at jeg har lyst til å lage mat. Jeg sier ikke at det er slutt på, hva noen beskriver som overaskende lange, innlegg om hvordan man smører formiddagsmat eller om mitt noe spesielle forhold til egg.
Jeg tror likevel at for at jeg skal kunne fortsette med denne bloggen så trenger jeg et mer håndfast, håndterbart og målbart.

Jeg har lekt med ideen til denne starten i nesten to år, jeg formulerte grunnprinsippet som denne bloggen kommer til å følge framovert egentlig for over et år siden, men jeg kom aldri gang med å skrive om det.

Det hele begynte egentlig med et par spørsmål til meg selv:
Hva skal til for at man skal få lagd en skikkelig middag hver dag?
Kan man klare dette uten å blakke seg?

Den første delen av dette har aldri vært et problem for Guri og meg, den siste derimot har bydd på noen utfordringer. Det er mange ting i livet som man velger å bruke penger på, og en av dem som fører til skikkelige utgifter er impulshandling av middagsmat rett før middag. Ikke det at vår handling har ført til at vi har blakket oss. Det er heller ikke slik at middagen vi har lagd med utgangspunkt i disse innkjøpene har vært dårlige. Det er likevel ikke til å komme unna at de har vært dyrere, og ofte bestått av flere halvfabrikata enn de middagene vi har planlagt litt.

Jeg skal innrømme det med engang, det er mange gode halvfabrikata i matverden og jeg spiser dem med stor iver, men de er ikke alltid videre sunne. Jeg tror at det er mulig å unngå disse impulsmiddagene, jeg tror det er mulig å unngå halvfabrikatene, jeg tror det er mulig å være litt sunnere viss man tenker litt mer enn det som er påkrevd når man bor i en by.

Derfor har jeg formulert en ide, en utfordring til meg selv, om at det er mulig å planlegge en ukes middager, for så å handle inn til dem, uten at det blir kjedelig. Jeg tror at dette vil gi bedre og sunnere middager, mer fred og mer tid. Ikke minst jeg er sikker på at man med god planlegging kan greie å komme ned i en handlerunde og ikke bruke mer en 800 kr i uka. (Akkurat dette kravet har jeg kommet fram til trenger noen viktige men. For at dette skal gå må man regne med at kjøkkenet innholder noen basisvarer fra før, og at man har lov til å supplere disse engang i blant uten at det motstrider den øvre grensa for handling)

En del av å lage disse middagene er at de er basert på oppskrifter, egne eller trykte. Kravet om oppskrifter kan enkelt forklares, de forlanger forpliktelse og styrer innkjøpene på forhånd.Jeg har lag meg på oppskrifter til fire personer selv om vi bare er to, av den enkle grunn at dette gir nok mat til at jeg ( og Guri viss hun vil) kan ha med Lunsj dagen etter. Hjemmelagd lunsj er en fin ting ( særlig når kantinematen på jobb er hinsides kjedelig og dyr), den holder meg bli, og sikrer at jeg holder humøret oppe i løpet av dagen.

Så framover skal jeg prøve å følge følende handlingsregler:

Handlingsregler
1:Gjelder kun for middagsmat.

2: Man skal handle en gang i uka, og da handle for 7 dager

3: Man bør ikke bruke mer en 800 kr

4: Man kan bruke det man har i skap og hyller

5: Alle middager skal lages etter en oppskrift ( egen eller trykt)

6: Man skal unngå posemiddager og halvfabrikater

7: Alle middager skal innholde grønnsaker

8: I løpet av en uke bør man ha spist potet, ris, pasta og salat

9:Rester er lov

10: Det er tillatt å resupplere kjøkkenet utenom vanlig handling (men dog kun for maks 1000kr pr mnd)

En ukes meny bør innholde følgende

1: Vegetar ( helst to middager)
2: Suppe

3: Lam

4: Okse- eller svinekjøtt
5: Kylling
6: Fisk


Fra om med mandag
16 november, settes galskapen i system.
Hvilken dag som får hvilken middag, er ikke avgjort ennå, men vi starter opp med følgende meny

Middag 1:
Honning og sennepsmarinert laks med hasselbakkpoteter
Middag 2:
Lammekarri med sopp og kokos
Middag 3: Risotto med ovnsstekt hvitløk, mascarpone, ristede mandler og brødsmuler
Middag 4:
Frikasse av sikori, nepe sjalottløk med honning og sennep
Middag 5:
Linguine med gorgonzola og proscitto
Middag 6 :
Brennsnut








    Komplett handleliste
    Vare
    Antall
    Kjøtt/fisk

    Rent kammekjøtt
    600 g
    Bein av fenalår
    1 stk
    Laksfilet
    500 g
    Spekeskinke
    150 g


    Grønnsaker

    Sjalottløk
    2 poser
    Rødløk
    3 stk
    Blandet sopp
    300 g
    LIme
    1 stk
    Chili
    1 stk
    Vårløk
    1 bunt
    Tomat
    1 stk
    Sikorisalat
    4 stk
    Babyneper
    400 g
    Sitron
    2 stk
    Gulrøtter
    1 kg
    Løk
    2 stk
    Selleririt
    1 stk
    Persillerot
    1 stk
    Potet
    1 kg
    Hvitløk
    3 stk
    Frisk koriander
    1 potte
    Stangselleri
    1 pakke


    Krydder

    Karri
    1 pose
    Salt
    1pose
    Pepper
    1 pose
    Persille
    1 bunt
    Einerbær
    1 pose
    Timian
    1 potte
    Laubærblad
    1 pose
    Tørket chili
    1 poe


    Meieri

    Smør
    1 pakke
    Melk
    1/2 liter
    Kremfløte
    2/3 liter
    Parmesan
    1 stk
    Mascaponeost
    1 stk
    Gorgonzola
    100 g


    Annet

    Kokosmelk
    1 boks
    Olivenolje
    1 flaske
    Hvetemel
    1 kg
    Honning
    1 beger
    Grov sennep
    1 beger
    Egg
    6 stk
    kyllingbulljong
    1 pakke
    Risottoris
    1 pose
    Hvitvin
    1 flaske
    Mandler
    150 g
    Ferskt brød
    1 stk
    Soltørket tomat
    150 g
    Linguine
    500 g


Som med hva som er på kjøkkenet har kostet 678 kr i innkjøp, under ser du handle lista:
    Vare
    Mengde
    Pris
    (Rundet opp til nærmeste krone)
    Kjøtt


    Lammekjøtt uten bein
    500 g
    65
    Kyllingfilet
    3
    72
    Spekeskinke skjær
    2 pakker
    20
    Fisk


    Laksestykker
    1 pakke
    40
    Grønnsaker


    Hvitløk
    5 Stk
    7
    Sjalottløk
    2 nett
    14
    Sopp
    300 g
    30
    Chilipepper
    3
    5
    Vårløk
    1 bunt
    8
    Tomat
    3 stk
    5
    Små agurker
    2 stk
    8
    Bladet salat
    1 pakke
    15
    Sikori
    4 stk
    17
    Neper
    500 g
    20
    Persillerot
    1
    10
    Meier/ost


    Parmesan
    1 pakke
    40
    Mascarponeost
    1 pakke
    40
    Melk
    1/2 liter
    10
    Kremfløte
    3 dl
    19
    Gorgonzola
    100 g
    21
    Krydder


    Koriander
    1 bunt
    20
    Bladpersille
    1 bunt
    10
    Annet


    Grov sennep
    1 glass
    20
    Sitron
    6 stk
    15
    Kokosmelk
    2 bokser
    14
    Lime
    3 stk
    10
    Grønnsakskraft
    1 pakke
    24
    Mandler
    1 pakke
    24
    Egg
    6 stk
    25
    Soltørrede tomater i olje
    1 glass
    30
    SUM

    678
    Et lite P.S. må være med. Det er nå ikke slik at jeg lager alle middager i familien, og når jeg velger å sette så stramme rammer for min egen galskap, så gjelder ikke disse reglene for Guri.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...