torsdag, april 14, 2011

Brød, men ikke sirkus, på kjøkkenet

Denne gangen ble det italiensk innspirertbaking lang vekk fra Italia, og denne gangen trengte jeg ikke å jakte på gjær heller. Hvorfor trenger jeg ikke å jakte på gjær? Jeg trenger det ikke,  for disse brødene er bakt på eget skapt liv. Surdeig er en billig innvistering for å føle seg omnipotent
 
Italiensk landbrød
Nok til 8 rundstykker og 4 baguetter ( eventuelt 8 baguetter eller 4 brød)

Dag 1
250 g hvetemel
85 g durumhvete
100 g surdeig ( jeg har brukt denne)
4 dl vann

Dag 2
1,6 dl vann
100 g surdeig
833 g hvetemel
27 g salt

Dag 1
Bland ingrediensene i e bolle. Elt deigen i minst 30 minutter og la deigen stå over natten dekket med et klede

Dag 2
Tilsett så temperert vann, surdeig, hvetemel og salt i deigen fra dag 1 og elt dette godt i en kjøkkenmaskin, ca 30 min. Hvis deigen er klebrig , tilsett litt mer mel til den slipper taket. La deigen heve til den er dobbelt så stor. Form brødene, bagettene eller rundstykkene, la dem heve.Pensl dem så med olivenolje. Stek i ovnen på 230 grader til de passe gyllne og du hører en hul lyd viss du dunker dem på undersiden.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...