tirsdag, desember 22, 2009

Og det ble liv i kjøkkenskapet




Siden vi nå nærmer oss jul er jeg ikke sikker på hvor mange innlegg det blir her før 2010. Det kan bli en del, eller det kan bli ingen. I dag blir det i alle fall ett innlegg, jeg har skapt liv på kjøkkenet. Et syrlig, boblende og hevende liv. Jeg skriver selvfølgelig om surdeig. Brødbaking er det en stund siden jeg drev med, det er ikke det at jeg ikke liker å bake, jeg liker veldig godt å bake, særlig brød. Det er noe med brødbakst, det å innse at dette vil ta den tiden det kommer til å ta, som nesten er meditativt.

Jeg har lekt meg med surdeig tidligere, men det var ikke en så alvorlig surdeig som nå. Tidligere har jeg juksa litt, jeg har tjuvstarta det hele med en liten knert gjær. Denne teknikken har fungert veldig godt den, men det var juks og jeg viste det.

Derfor har jeg i disse førjulsdager fått det for med at det kunne vært spennende å lage en skikkelig surdeigskultur uten noe juks. Det er selvfølgelig bortenfor tåpelig å starte med dette nå, men som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke alltid evnen til å innse slikt før det er litt i seineste laget. Så for to dager siden startet jeg opp en surdeigskultur basert på mandelpotet. Utfordringen med dette er om den kommer til å overleve jula uten mye oppfølgning, så man må bare leve i spenningen.

Jeg kan i alle fall med sikkerhet si at mandelpoteter sammen med vann, spelt- og hvetemel fikk en flygende start. Jeg satt blandinga på et en og en halv liters Norgesgalss i den tro at dette ville holde. Glasset ble tross alt ikke mer enn 1/3 fult. Så feil kunne man ta, når jeg kom hjem fra jobb i går drypte det surdeig ut av skapet og ned på benken. I skapet sto en potent deig og hevet så man kunne se boblene vokse fram mens man stod der. Jeg kan ennå ikke si noe om hvilke kvaliteter denne surdeigen vil ha i baks, men jeg lover å komme tilbake med det. Uansett så tror jeg at dette kommer til å bli veldig spennende.

Surdeigstarter
(Bok: Italia)

Dag 1
200 g mandelpotet
5 dl vann
50 g speltgryn ( farro, fåes kjøpt i helsekostbutikker)
300 g hvetemel

Dag 4
100g hvetemel
4 ss varmt vann

Dag 6
200 g hvetemel
4 ss varmt vann

Dag 1
Skrell og kok potetene til de går i oppløsning. Mos dem lett i vannet og avkjøl. Jkør speltgryn ( eller farro) til mel i hurtigmikseren, tilsett hvetemel og bland dette godt til du har en jevn røre. Ha innholdet i over på et sterilt glass /krukke og dekk til med plastfolie. Plasser røren på et lunt og mørkt sted i to dager. Rør i surdeigskulturen og dekk til . La den stå i et døgn til.

Dag 4
Tilsett hvetemel og varmt vann. Blad godt, dekk til og la stå i yterlige to dager.

Dag 6
Tilsett hvetemel og varmt vann og bland godt. Dekk til med et rent tørkle, og la deigen doble i volum. Det tar ca seks timer før surdeigsstarteren er klar til bruk.

Ta av 1/3 av surdeigen og bland inn i den nye brøddeigen, hver gang du baker brød. Surdeigen oppbevares kjølig og godt tildekket.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...