søndag, oktober 23, 2011

5-årsdag


I dag er det akkurat fem år siden jeg publiserte mitt første blogginnlegg om Stuertsyndromet på Stuertsyndromet. Der er rart å se tilbake på mengden med innlegg som har akkumulert seg her, 223 stk, siden 23 oktober 2006. Siden den første oppskriften jeg la ut handlet om sopp, så er det bare på sin plass at dette innlegget også skal handle om sopp


Risotto med kantarell
300 g kantareller
1,2 l grønnsakskraft
2 stilker stangselleri
1 finhaket løk
2 fedd knust hvitløk
350 g risotto ris
1 glass hvitvin
25 g smøt
50 g friskraspet parmesan
salt og pepper


Forvell soppen, sil av kraften. Løft soppen ut og filtrer kraften gjennom et traktepapir.


 Varm opp oljen i en seperat panne og sauter løken, hvitløken og stangselleri lett i fem minutter. Tilsett risen mens du rører. Kok i to minutter under gjevn omrøring.
Hell over vinen, kok opp mens du rører, la det koke inntil det meste av vesken nesten er absorbert opp. Hell så inn ca 1 dl av krafa. La det koke opp mens du rører og kok til det meste er absobert fortsett å tilsett ca en øse med kraft og la det koke innmens du rører gjevnt. Til slutt rører du inn soppavkoket fra kantarellene.Etter ca 20 minutter, når all kraften er blitt absobert og risen er nesten kokt, men fortsatt har litt motstand rør inn smøret, soppen og parmesanen.

2 kommentarer:

Ingrid Svennevig Hagen sa...

Gratulerer med jubileet! Jeg er veldig imponert over din nye videosatsning, og følger spent med på fortsettelsen!

Unknown sa...

Takk, takk, det er nesten litt skummelt å se at jeg har holdt på i fem år.

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...