torsdag, februar 04, 2010

Om plommer og oliven


I sommer snublet jeg over en morsom oppskrift i Viestads artikkelserie "Det beste jeg vet" nemlig Plommeoliven.  Oppskrift finner du på også her. Jeg skal innrømme at jeg  prøvde dette mer av nysjerighet enn brennende lyst på syltede plommekart. Nå har plommekarta stått på benken i snart 6 mnd og jeg må innrømme at fra å være ve syrlige så begynner de nå å blir bedre og bedre. Så dette er kanskje et bevis på at man en del ganger bare må ta tiden til hjelp, og ikke minst være litt tollmodig.


Plommeoliven

Plommekart
Saltlake 10% 
Vann
God eddik
Olivenolje

Hvis du har plommekart på størrelse med oliven, er det godt å sylte dem. Det tar tid, for de må saltes i en ukes tid. Resultatet er overraskende godt, som litt syrlige oliven. Ha plommekartene på et glass, hell over vann og omtrent 10 prosent salt, det vil si 50 gram salt for 5 desiliter vann. Bytt vann daglig inntil plommene er litt for salte og ikke lenger så syrlige. Vann dem ut i et døgn eller så til den er sånn passe salt. La dem trekke litt i en god eddik, gjerne hvitvinseddik. Ha dem på glass og hell over olje. Slik kan de stå i månedsvis. De blir bedre etter noen dager, eller uker. Du kan også smaksette oljen, enten med urter

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...