mandag, september 19, 2011

Howdy partner

Visse kombinasjoner vekker noen barndomsminner bedre en andre. Kombinasjonen av pølser, bønner og jerngryter er i for meg evig knyttet til ideen om amerikanske western, cowbyer og prærien.  Jeg innrømmer også at jeg i liten grad hadde snøring på hva slike cowboy-bønner smakte, den hermetiserte typen altså. Hjemme gikk det nemlig i all hovedsak i ferske voks- og aspargesbønner, og det var helt tydelig ut fra mine kilder ( Lucky-Luke, Buddy Longway og Bluberry)  ikke den samme type bønner som cowboyer spiste.  Skuffelsen var derfor ikke liten ved mitt første møte disse etterlengtede hermetiserte cowboy-bønnene. Noen forferdelige greier i tomatsaus.  Det må derfor innrømmes at det etter det første møtet tok noe tid før interessen kom tilbake. Det har krevd tid, men jeg vet nå at hermetiske bønner kan være mer enn bare kjedelige , men som med alt annet så er det snakk om tålmodighet, erfaring og tilberedning. Resultatet til slutt blir slettes ikke verst.

Pølse og bønnegryte
2 bokser av 400 g cannellinibønner, skylt
5 modne plommetomater, grovhakket
1 boks hakkede tomater av 400 g
2 purre, grovhakket
8 fedd hvitløk, skrelt
1 ss timianblader
21/2 dl hvitvin
450 g tykke, krydredepølser av god kvalitet
Ca 11/4dl grovhakket persille

Ha bønner, tomater, purre, hvitløk, timian og hvitvin i en steintøysform eller gryte.

Del pølsene i munnfullstore biter, og legg dem i en gryta. Bland alt forsiktig, legg på lokk eller folie, og stek retten i ovnen ved 180 grader i 1 time.

Server med et dryss persille på toppen og server med varm brød med sprø skorpe til.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...