torsdag, september 15, 2011

Forlorene fiskekaker



Fiskekaker har vært noe som har byd på utfordring her hos Stuertsyndromet  tidligere, utfordringen har nemlig vært å få tak i fersk nok fisk.  Denne retten byr ikke på slike utfordringer. Den utfordrer istedet min forståelse av hva man kan kalle en fiskekake. Jeg skal gå med på at det er fisk i den,men jeg vi hardnakket hevde at dette må være mitt første møte hva jeg vil kalle "Forlorne fiskekaker". Men selv om fisken i en viss grad er fraværene , så er disse "fiskekakene" virkelig gode.


Fiskekaker av røket ørret med smørfrest spinat
3 middels store poteter, skrelt
3 vårløk, finhakket
300 g røkt ørret, skinn og bein fjernet
1 liten bunt dill, finhakket
3 ss finhakket gressløk
Salt og pepper
2 egg
1 dl olje
3 ss smør
800 g spinat, grundig skylt
Halve sitroner

Skjær potetene i biter. Ha dem i en kjele med saltet, kaldt vann, og kok opp. Skru ned varmen, og la dem småkoke til de er møre. Slå ut kokevannet og mos potetene

Ha vårløk, røkt ørret, dill og gressløk i potetmosen, bland alt godt, smak til med salt og pepper, og rør deretter inn egget. Form blandingen til 16 kaker.

Varm oljen i en stekepanne, og stek kakene i flere omganger. Etter hvert dom de blir gyllenbrune og sprø på begge sider, tar du dem opp og lar dem renne av på kjøkkenpapir

Varm smøret i en annen stekepanne, og fres spinaten i ca et 1 minutt, til den så vidt har falt sammen. Fordel spinaten og fiskekakene på fire tallerkener. Server med halve sitroner

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...