tirsdag, mai 17, 2011

Ærlighet varer lengst


La oss være ærlige. Vi som skriver matblogger er ikke bare opptatt av at ting skal være  enkelt. Vi vil også at det skal være gøy, spennende og utfordrende. Baking dekker ofte alle disse punktene, men i det siste har bakingen hos meg, og hos mange andre blitt preget av det motsatte. Viss man ser seg litt om, så ser man at gud og hver man skryter No knead Bread opp i skyene, og jeg skal ikke nekte for at det ikke er uten grunn .Det som er synd er at  No Knead Bread egentlig ikke oppfyller noean av de overnevnte kravene. Det blir ofte, av meg inkludert, beskrevet som et av de enkleste brød man kan lage.  Ta ingrediensene, ha dem i en bolle, rør rundt i 30 sekunder. Hev over natte, brett tre ganger, hev i to timer stek i ovnen, ferdig. Enkelt, greit, nydelig på smak, men akk og akk så kjedelig.

Etter å ha bakt en del No Knead Bread  , så må jeg innrømme at jeg ha fått et nytt og mye bedre forhold til både Kenwoden og Assistenten som står på kjøkkenbenken ( for selv om jeg skulle ønske det så har jeg ikke underarmer til proff elting for hånd). Det å elte en deig  i 30 minutter, ha i ingrediensene under veis, og ikke minst være tvungen til å følge med gir mye glede. Det er heller ikke til å komme unna , at det er gøy å få brød med en annen form en jerngryte.  Så for å ikke glemme gleden ved å bake brød vil jeg oppfordre, og anbefale, alle fra tid til annen å ta seg tiden til å bruke eltemaskingen, eller viss du har fysikken til det hendene,  også på brøddeigen.

Fine rundstykker med myk skorpe
Gir 10 rundstykker på 75 gram
30 g smør i terninger
25 g gjær ( 1/2 pose tørrgjær)
3 dl melk
10 g salt
15 g sukker
400 g hvetemel

Ha i mel, salt, sukker i mikseren. Bland sammen melk og gjær. Kjøres i mikseren i 15 minutter. Tilsett smøret, og kjør i 15 minutter til, eller til deigen slipper bunnet av eltebollen. Ta deigen ut, form til en ball, legg den i ren bolle, og la den heve til dobbel størrelse.

Form rundstykker til ønsket størrelse, hev i 30 - 40 minutter. Pens med egg, og strø over ønsket pynt viss man har slike tilbøyeligheter. Stek i 10 minutter ved 225 grader.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...