torsdag, april 29, 2010

La det koke i vin

Dette er en av de oppskriftene jeg alltid ha kikka på , og som jeg aldri har fått kokr pga manglende mengder med vin. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg har jeg nå kommet til det punktet i kjøkkenlivet at jeg frivilig kjøper inn vin som skal brukes i maten. Derfor var det endelig mulig å kunne lage en Coq au vin hjemme.

Coq au vin
1 stor kylling
Hvetemel
Salt og pepper
2 ss olivenolje
100 g bacon
2 store rødløk
2 fedd hvitløk
2 gulrøtter
2 ss cognac
1 liter fyldig rødvin
1 bouqet garni ( kryderkvast) av 1 laubærblad, 1 timiankvist og 5 persillestilker
Brødkrutonger
Friske urter til pynt

Del kyllingen i 10 biter. Vend stykkene i mel blandet med salt og pepper. Varm olivenoljen i ei gryte, og brun baconskivene lett i et par minutter. Ta baonet op, og brun kyllingstykkene. Ta dem opp

Skjær rødløken i tynne skiver, del opp gulrot i staver og hakk hvitløken. Surr løken og hvitløk i et par minutter i gryta. Ha kyllingstykkene, baconet og gulrot  i gryta. Tilsett cognac. Tenn på med lang fyrstikk, og la flemmen dø ut.

Tilsett vin og suppekvas samt litt salt og pepper. La det koke opp. Dekk med tett lokk, o gla gryta trekke på svak varme i 1 time, til kyllingkjøttet er mørt. Anrett kjøttet på et varms serveringsfat, og hell sausen over. Den skal være ganske tykk, kok den inn viss den er for tynn. Dryss krutonger over. Smaker bra sammen med dampede nypoteter

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...