mandag, april 26, 2010

En liten klagesang



Bildet er lånte fra lektor Nordskogs blogg
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette. Jeg er en stor tilhenger av Jan Vardøens ideer, og det er få som er så flinke til å gjennomføre som ham. Viss du ønsker å besøke en cafe, bar eller restaurant med stil så er Vardøen svaret.  På løkka har han bygd opp det som kun kan beskrives som et lite imperium av stilstudier, og det siste tilskuddet er  The Nighthawk Diner.

Alt skulle ligge til rette for at dette skulle bli et fantastisk sted, og jeg skal innrømme at jeg fortsatt har troen på dette stedet. Jeg har vært der en gang og spist brunsj på en lørdag, og det var fantastisk.  Likevel er jeg ikke fornøyd, i dag ble The Nighthawk Diner satt på hva som må være den endelige Diner testen og de levde ikke opp. I dag valgte jeg å gjøre noe som jeg faktisk aldri hadde trodd jeg skulle gjøre på en mandag.  Jeg var på løkka kl 0700 for å spise frokost, før jeg skulle på jobb, sammen med en kollega.

Opplevelse av å komme fram var upåklagelig. Det er noe med å være  de første i lokalet. Betjening var blid ,kaffen kom raskt på bordet og Tom Waitz  var på høytalerne i bakgrunnen. Så langt så godt. Frokosten ble bestilt, og det er etter dette at min surmuling kommer.  Det er rett å slett slik at viss man åpner en Diner, som reklamerer med at man kan få frokost servert fra kl 0700 på hverdager, så har du litt press på deg. En Diner er ikke et sted der man forventer de høyeste kulinariske opplevelser, maten skal selvfølgelig være god det er ikke det, men det er en annen faktor som er vel så viktig. Maten skal komme fort.

Når jeg velger å bruke morgenen min samt 94 kroner på frokost før jeg skal på jobb, jeg har nemlig en jobb ved siden av Stuertsyndromet og den forventer at jeg kommer på tiden, så kan det ikke ta førti minutter å posjere to egg, riste to skiver brød og steike bacon. Eggene, brødet, baconet ja til og med kaffen kan være så økologisk som det bare vil, i dag er det ikke lørdag men derimot en mandag. Det er ikke en dag jeg har overdrevet mye tid til rådighet.

Jeg  er fortsatt imponert over hva Vardøen har skapt på Løkka, og jeg er ikke i tvil om at han kommer til å fortsette. Jeg kommer også  gjerne igjen til The Nighthawk Diner, men jeg er ikke sikker på om det kommer til å bli flere frokoster på hverdager. Det gjør meg litt trist, siden opplevelsen av å sette seg ned en tidlig mandag på Løkka for så å få servert frokost er nesten ubeskrivelig, for viss målet er å skape en så autentisk opplevelse som mulig så må det gjøres noe med tidsperspektivet.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...