tirsdag, januar 26, 2010

Sjøfolk, Roastbiff og blod.

Det var farfar som introduserte meg til hvordan man skal lage Jeg kjente godt til retten, det er en klassiker på gode sandwicher, eller viss du vil bli veldig fin på det snitter. Men Roastbeef er ikke bundet til kaldrettens måltider eller til å være pålegg. Den kan også nytes som varm mat, og som middag. En god Roastbeef med det riktige tilbehøret kan bli ganske så fornemt.

Det var i sammenheng med konfirmasjonen min ( som det hjelpe meg nå er over femten år siden) at jeg hadde bestemt at dette skulle være hovedretten. Det var vel første gangen jeg egentlig fikk lov til å bestemme fullt og helt ut hva som skulle spises til en bedre middag. 



Jeg husker ennå godt hvordan han styrte på kjøkkenet den dagen, og forklarte viktigheten av at kjøttet ble riktig behandlet. Ikke minst var detvar viktig å følge med på varmen. Roastbeef skal jo som kjent være lyserødt og saftig i midten. Viss roastbiff ikke blir det, men derimot gjennomstekt så blir den tørr og kjedelig. For å underbygge dette poenget serverte Farfar noen historier om hvordan sjøfolk reagerte viss ikke Roastbeef var riktig stekt ( etter deres standarder). Historier om hissige sjømenn var spennende og underholdene og jeg må si meg enig med dem og med min farfar. Tørr roastbiff er, og vil forbli kjedelig.

Roastbeef med fransk potetsalat

500 g flatbiff
Salt og pepper
1 ss smør til bruning
1/2 kg franske amadinepoteter ( fine små poteter duger også)
1 vårløk
1 dl olivenolje
1 liten rødløk
2 ss grov dijonsennep
5 ss finakket bladpersille
Saften av 1/2 sitron
Kapers, helst stor ( jeg brukte små og det gikk greit, men ikke like pent)

Krydre kjøttet med salt og pepper, og brun det i smør på medium varme i 3 minutter i ei panne

Steik kjøttet videre i ovnen i seks minutter på 200 grader. Ta det ut og la det hvile i seks minutter på benken. Gjenta det i to omganger, slik at kjøttet til sammen får tre runder med steiking og hvilke. Avkjøl

Vend potetene i litt av oljen, strø på godt med salt , og bak dem i en langpanne i ovnen på 200 grader. Avkjøl dem litt, del dem i to, og bland dem med finnsnittet vårløk, olje, finhakket rødløk, sennep, persille, sitronsaft, salt og pepeper. NB! Potetsalat må alltid lages mens potetene er varme, ellers tar de ikke opp smaken fra de andre ingrediensene.


Anrett potetsalaten på tallerkener sammen med tynne skiver av kjøtt. Pynt med finhakket persille og kapers.

1 kommentar:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...