mandag, januar 18, 2010

Man må utvikle sin smak, spis mer fisk

Jeg liker fisk, det har jeg gjort klart opp til flere ganger tidligere, og jeg mener at de aller fleste liker fisk ( om de vet det eller ikke) og viss de ikke gjør det så skyldes det en dårlig opplevelse som neppe er representativ for alltid.

Jeg tror at en av grunnene til at mange kanskje ender opp med et litt belastet forhold til fisk er at man i stor grad forholder seg til en begrenset mengde med oppskrifter. Viss man da ender opp med en dårlig opplevelse på disse kan man ende opp med å mislike all fisk i lang tid siden man ikke prøver seg på noe nytt. Jeg tror at viss man sørger for å utforske og eksperimentere med fiskeoppskrifter så kan man komme seg ut av en slik klemme, samtidig som man vil finne ut at med fisk har man bortimot endeløst med kombinasjoner å velge mellom. At noen har bestemt seg for at fisk ikke er greie betyr ikke at de har rett, det betyr at de bare må gjøre som min mor sier nemlig " utvikle sin smak"
Dette er kanske ikke den mest representative oppskriften å komme drassende med når titlen sier at viss man skal utvikle sin smak, spis mer fisk. En pasta rett med fløte og laks bør være en av de enklere å like, og ikke på noen måte være en utfordring for noen. Kanskje akkurat derfor så hører den hjemme her, man kan kombinere fisk med mer enn poteter og smeltet smør. Fisk kan være noe annet en kokt torsk, selv om det er nydelig, og fisk trenger ikke på noen måte å være skummelt. Jeg tror at det er viktig å huske på dette en gang i blant. Det kan kanskje være i meste laget å forlange at hvem som helst skal kaste seg over lutefisken og rakefisken, som la oss nå være ærlige trenger litt øvelse for å omfavne. Det er her laks og pasta kommer inn, det er en myk og lett innfallsvinkel til fisk, og ikke minst mer spennede fiskeretter på sikt.


Tagliatelle med laks i fløtesaus

500 g laksefilet i strimler
Salt og pepper
150 g sukkererter  i biter
2 sjalottløk
1 -2 dl hvitvin
2 dl fiskekraft
3 dl kremfløte
Noen blader frisk basilikum i strimler
3 ss usaltet smør, kald
500 g tagliatelle

Legg laksefileten på aluminiumsfollie. Dryss på salt og pepper. Steik laskefileten ved 180 grader i ca 8 minutter. Hod fisken varm

Kok sukkererter i godt saltet vann i ca fem minutter. Hell av vannet og sett sukkerertene til side.  Fres sjalottløk i en stekepanne til løken er myk. Hell over hvitvin, reduser til ca en tredel. Hell over fiskekraft og kok inn til det halve. Ha i fløten og skru ned varmen. Tilsett de strimlete basilikumbladene. Smak til med salt og pepper.  Visp inn smør i små klatter.

Kok tagliatellen i godt saltet vann, sil av vannet. Bland to trededeler av sausen  med tagliatellen. Fordel pastaen på tallerkener. Arranger laksestrimler og sukkerertene på tagliatellene og hell over resten av sausen.

3 kommentarer:

Homemaker sa...

Vet du, jeg syns du burde prøve denne: http://homemaker.blogg.no/1251985272_cajunkrydret_laks_med.html

Jeg har ikke spist mye fisk i mitt liv, men den retten er noe av det beste jeg vet :)

(følg linken i oppskriften til cajunkryddermiksen, er oppskrift på den også)

Unknown sa...

Dette ser ut som noe man bør prøve, tusen takk

Anonym sa...

Har lige prøvet den - det er super lækkert! :-)

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...