torsdag, januar 07, 2010

Det å tenke en ting, men gjøre en helt annen.

Dette er en av de gangen der jeg har rota litt når jeg kjøpte inn til middag. Oppskriften sa åtte paprikaer, men jeg kjøpte av en eller annen grunn bare fire (av de fire var det en som ikke var helt kurant). Likevel kjøpte jeg nok poteter til at det skulle være nok fyll. Når paprikaene skulle fylles ble det helt klart at det ble en god del overflødig potetfyll. Derfor blir ikke denne middagen fult så vegetarisk som jeg hadde tenkt meg.
For å bruke opp poteten, og for å få nok mat til en skikkelig middag brukte jeg litt av det smo var til overs i kjøleskapet. En liten skalk med pancetta en liten skalk med parmesan og en skvett fløte. Smaken var det ikke noe utsette på så jeg tror at viss man husker å kjøpe inn nok så funker dette som en grei vegetar midddag, men jeg ville ha hatt en risk salt ved siden av.

Paprika fylt med hvitløkspoteter og kokt i olivenolje

8 store paprikaer
750 g poteter
6 store fedd hvitløk, finhakket
11/2 dl olivenolje
Havsalt
Svart pepper

Forvarm stekeovnen til 180grader. Skjær av stilkfestet på paprikaen og fjern frø og hvite hinner. Bruk fingrene. Vask potetene godt og del dem i små terninger. Legg dem i en bolle sammen med den hakkede hvitløken, dill frøene, 3 ss olivenolje, litt havsalt og pepper.

Bland godt og fyll potetblandningen i paprikaen. Sette paprikaen ved siden av hverandre i en ildfast form. Hell over resten av olivenoljen og dekk formen med aluminiumsfolie.

Sett formen midt i ovnen og stek paprikaen i 11/2 time. Ta opp paprikaene med en hullsleiv og sett dem på et varmt serveringsfat. Sett formen på platen og kok opp kraften som har dannet seg , eller hell kraften over i en kjele. Kok kraften i 2 - 5 minutter, til den er redusert og passe tykt. Hell den reduserte kraften over paprikaen like før servering

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...