lørdag, januar 30, 2010

Kan jeg lage mat?

Det er mange gode matblogger der ute, og en del av dem skriver slik at man føler seg forpliktet til å prøve ut det som det skrives om. En av disse er hobbykokken.no. For ikke så lenge siden publiserte hobbykokken innleggets "Jeg-kan-ikke-lage-mat-testen". En foruroligende enkel test på om du overlever på kjøkknet eller ikke.

Tatt i betraktning min tiltrekning til knapper som det står ikke rør, og som gjerne er røde, var jeg dømt til å på et eller annet tidspunkt å ta denne testen. Jeg var ganske sikker på at dette ikke ville bli noe problem, noe det ikke heller ble. Men det var faktisk en liten stund, der et streifet meg at det er jo mulig at min til tider litt for store arroganse ville rote dette til bortenfor redning. Og det ville ha blitt et underholdene innlegg å skrive. Heldigvis gikk det bra, så egoet og arrogansen får leve videre. Selv om dette er bortimot den enkleste oppskriften jeg har vært borti så ble dette veldig godt. Gele er noe jeg mest forbinder med barndom, og som kom i pulverform. Dette smaker bedre.
 

Oppskrift hentet fra hobbykokken.no: Kan du lage mat?

1 liter Sunniva (Tine) Eple- og mangojuice ( det går nok bra med andre typer også)
10 plater gelatin
Du trenger også litt utstyr:
1 visp
1 middels stor gryte
1 målebeger som tar minst én liter

Legg gelatin-platene i kaldt vann. La dem ligger til de blir helt myke, de tar ca. 10 minutter.

Kok opp 2 dl av juicen på middels sterk varme. Grunnen til at du ikke skal koke alt juicen på en gang, er at vi etterpå skal blande den varme juicen med den kalde, slik at den blir mye fortere kald når den skal i kjøleskapet. Dette reduserer tiden det tar for geléen å stivne betraktelig.

Ta opp gelatinen av det kalde vannet og klemmer du de meste av det kalde vannet. Deretter blander du inn gelatinen i den den varme juicen, rør til alt sammen er oppløst og ta vekk fra varmen. Det tar ca. 30 sekunder.

Så blander du i den varme juice/gelatin-blandingen med den kalde juicen:

Så er det bare å helle det over i passende former (jeg bruker former som tar ca. 1 dl) og la det står i kjøleskapet i 1 1/2 til 2 timer.

Viss gelen ikke er blitt stiv, så kan du virkelig ikke lage mat? Men viss du har fulgt instruksene så bør ikke det skje.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...