lørdag, januar 02, 2010

En hjemmeprodusert trussel mot baconets hegemoni

Bacon er en av de store gavene som kjøttverden har sjenket oss carnivorer, og jeg innrømer det jeg gjerne jeg elsker Bacon. Bacon er en av de tingene som kan gjøre det meste bedre. Det sies jo at viss du er i tvil så skal du bare dobble mengden sjokolade og/eller tilsette bacon så blir det godt. Selv om Baconen har et slikt fantastisk ernomen har jeg np  kommet ditt henn at jeg skal forsøke å bytte det ut for en stund. 

Jeg har tidligere skrevet om at jeg har lagd mitt eget pancetta, noe jeg ble sånn passe fornøyd med, som ble litt for salt mente jeg. I dag har jeg bestemt meg for å prøve ut pancettaen i en oppskrift der det var meningen å bruke bacon. Overraskende nok, ikke det at jeg ikke trodde det ville virke men jeg trodde det var for salt, viste det seg at dette fungerte veldig bra. Fisken ble passe salt, og tok masse smak fra den velkryddrede pancettaen og kjøttet endte opp med å ikke bli for salt. Det kan rett og slett være at jeg felte dommen over eget speket kjøtt for tidlig. Framover vil jeg forsøke meg med flere oppskrifter der bacon må vike for pancetta.

I denne oppskrifta var jeg nødt til å halvere innholdet siden jeg bare hadde 400g med filet i frysen, men det gikk greit. Det er også vært å nevne at det ikke er lett å finne spe purre i desember så dette måtte passes til og omregnes til velvoksen purre. Resultatet må jeg uansett si ble bra

Ovnsstekt hvit fisk og purre

16 spede purrer, renset og skylt ( Her brukte jeg ville jeg brukt 8 store)
4 stk fiskefilet av 200g, renset for skjell og bein - la skinnet sitte på ( jeg brukte torsk)
1 stor sitron, delt i 8 tynne båter
8 skiver bacon ( Byttet ut med hjemmespeket pancetta, kan anbefales)

Marinade
Et par stilker hver av frisk timian, rosmarin og laurbærblad
Havsalt og nymalt svart pepper
Oliven olje
Saften av 1/2 sitron

Sett ovnen på 200g og sett inn steikeformen til oppvarming

Lag marinaden, du støter timian, rosmarin og laurbærblader i en morten sammen med salt til saltet er blitt grønt. Ha i to klunker med olivenilje, en klype pepper og sitronsaft, rør godt.

Kok opp en kjele med saltet vann, og forvell purrene i omtrent 3 minutter. La dem renne av i et dørslag og deretter dampe seg tørre.

Ha fisk, sitron, rosmarinstilker og purre i en bolle. Hell marinaden over, og vend på alt sammen til det er dekket slik at marinaden kan trenge inn . Legg fisken med skinnsiden ned i den oppvarmede steikeformen. Ta sitronen, rosmarinen, og marinaden opp av bolle, og fordel det oppå og rundt fisken. Legg 2 baconskiver over hvert fiskestykke, og sett formen i ovnen.

Stek i ca 15 minutter, til fisken er så vidt gjennomstekt og baconet er deilig og sprøtt. Viss baconet og fisken er fin etter 15 min, men purren trenger litt mer farge, holder du fisken og baconet varmt mens formen med purr får noen minutter til i oven.

Ta formen ut, og legg en haug med purre på serveringsfatet. Legg fisk og bacon oppå og drypp steikefettet over. Passer også veldig godt til litt most potet.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...