tirsdag, desember 08, 2009

En tett pai, er en fin pai

Det har vært ei hektisk helg, med en påfølgende hektisk mandag. En "er du lei av jobben, og vil høre på juleklassikere og spise julemat" innspiret fest på fredag, hente ved på Toten på lørdag, en reinspikka julelunsj på Søndag og så en tre og en halvtime lang kosnert som hyllet Tom Waitz på mandag. Jeg tror at jeg skal klare å komme med en ukes meny snart, men akkurat nå kunne jeg tenke meg å slappe litt av.

For dem som har litt mer overskudd kan jeg anbefale pai med kylling, bacon og rukola. Lagde dette på fredag , og det ble rett og slett ganske så godt
( Jeg lagde faktisk to, men at en lekk paibunn er en prøvelse kan jeg nå skrive under på).

Pai med kylling, bacon og rukola
( Bok: Vin & kjøtt)

Paideig
200g hvetemel
100g usaltet smør i klumper
1 ts salt
1 egg
2 ss vann

1: Smuldre mel , smørklumper og salt sammen i en bolle til det får konsistens som brødsmuler.

2: Tilsett egg og vann. Elt sammen til det blir en smidig deig.

3: Strø litt mer over deigen, pakk den i plastfolie, og sett den i kjøleskapet i 20 minutter

4: Kjevl ut deigen, og legg den i paiform smurt med smør

Deigen skal nå forsteikes: Dekk deigen med et bakepapir, og fyll formen med et tykt lag med for eksempel tørkede erter. Forsteik i 10 minutter på 180 grader.

Fjern erter og folie, og steik videre i 10 minutter på samme varme.

Fyll
1/2 løk
1/2 kinesisk hvitløk
10 skiver bacon
100g kyllingbryst i tynne skiver
1 neve rukola
11/2 dl fløte
2 egg

1: Fres hakket løk og hvitløk i 1 minutt i smør, i en stor panne

2: Ha bacon i kylling, og la det frese videre i 2 minutter

3: Tilsett fløte og rukola, og la det surre i 1 minutt

4: Ta panna av plata. Pisk eggene og vend dem inn i fyllet. Smak til med salt og pepper.

5: Ha fyllet over i paiformen , og steik paien på 160 grader i 15 minutter

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...