onsdag, desember 16, 2009

Det skal ikke Gauda i Ostekake, og det finnes flere former for ris.

Når jeg var liten hadde jeg store problemer med å få hodet rundt konseptet Ostekake, hvordan kunne en så god kake være av ost? Ikke det at jeg ikke liker ost, jeg elsker ost, men ostekake var for meg en gåte. Jeg kjent til Gauda, Brunost, brie, Camambert og til og med gammelost og jeg hadde klart å komme fram til at ingen av disse kunne være en brikke i hvordan Ostekake ble Ostekake. Jeg kan heldigvis for min egen ære, og ostekakens, skyld si at jeg ikke har forsøkt å lage kake på noen av de overnevnte oster. Selv om jeg av ren nysgjerrig tidvis har hatt, og fortsatt har, lyst til å se hva resultatet ville bli.

Vel dette innlegget har ingenting med ostekake å gjøre, men det har med min nysgjerrig til hvordan noen ting blir lagd. Risotto for eksempel er en av de tingene som jeg har spist så lenge jeg kan huske, men det tok meg noe tid før jeg fant ut at ris ikke bare er ris. I mine aller først forsøk var jeg ikke helt inneforstått med dette, og det ble noen ganske varierende resultater. De varierte dog fra relativt dårlig til skikkelig dårlig. Å oppdage at det var ris som var meint til å lage risotto, var som å endelig oppdage, og å forstå, at det ikke var Gauda som gikk i Ostekake. Uheldigvis kan jeg ikke si at jeg her klarte å unngå å teste dette ut uten å gjøre noen skikkelige feilskjær. Det er likevel sant det man sier om øvelse, man blir litt flinkere for hver gang.

I denne oppskriften er det et nytt element jeg ikke bruk i risotto før, nemlig rødvin. I de aller fleste andre risottoer har jeg brukt eller bygd på har det vært brukt hvitvin, sitronsaft eller en annen lett og frisk vare. Rødvin er derfor spennende og på sett og viss utfordrende.


Risotto med radicchio, bacon, rosmarin og rødvin
(Bok: Den nakne kokken)

1 porsjon av grunnoppskriften på risotto ( den finner du her)

3 vinglass med en fyldig rødvin du liker

10 tynne skiver bacon

Olivenolje
2 hoder radicchio ( rød salat), renset og finstrimlet

1 neve frisk rosmarin

1 liten klatt smør


Ha i rødvin istedenfor vermut eller hvitvin i trinn 2 i grunnoppskriften. Stek baconet i litt olivenolje til det så vidt er gyllent. Ha i radicchio og rosmarin sammen med en liten smørklatt og la det koke rolig med lokket på, til det faller sammen. Ved begynnelsen av trinn 3 i grunnoppskriften har du i bacon, radicchio og rosmarin.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...