mandag, desember 14, 2009

Besværlige fiskekaker

Jeg anser meg selv som rimelig kapabel når det kommer til kjøkkenet, samtidig som jeg annerkjenner at jeg er dumdristig nok til å gi meg i kast med prosjekter som er meg litt over hodet, og sjeldent tar til meg at matprosjekter ikke er gjennomførbare .

I de aller fleste tilfeller har det vist seg at dette har gått bra, men det er et prosjekt som har gitt meg mer hodepine enn jeg har regnet med. Det er ikke en håpløs fransk oppskrift med ingredienser så ukjente at du må torturere en soussjef for å finne ut hvor du skal få kjøpt dem. Det er et måltid, en oppskrift, som jeg hadde trodd være verdens enkleste sak, en tur i parken, rett og slett et medvinds måltid nemlig helt ordinære fiskekaker.

Jeg har gitt meg i kast med dette før, og fortrengt resultatet siden det ikke var videre vellykket den gangen, som skrevet så tar jeg sjeldent til meg at jeg ikke skal klare å få til et matprosjekt. Derfor tenkte jeg at siden det gikk i dass sist, så kan det bare gå bedre nå.


Det viste seg å være en sannhet med modifikasjoner, farsen ble bedre enn sist, men steikinga bød på de sedvanlige problemene. Sist gang kom jeg fram til hva som var den riktige temperauren og steiketiden, men det hadde jeg selvfølgelig glemt. Det hjelper heller ikke at jeg nå har begynt å mistenke den største steikeflata å varme ugjevnt.

Så etter å ha stekt 15 til 20 fiskekaker der kun fire ble relativt vellykkede, innså jeg at dette fortsatt var et uoverstigelig hinder. Ikke det at jeg har tenkt å la dette avskrekke meg, jeg får prøve en gang til en annen gang. Helst når jeg har fått dette forsøket på en armlengdes avstand, da kan jeg igjen overbevise meg selv om at dette egentlig ikke var så vanskelig og at det kun må ha vært uflaks sist.

For dem som kan få til å steike fiskekaker uten å bruke en 16 - 17 forsøk på å få det til, så var farsen til denne oppskriften slett ikke så verst.


Fiskekaker ( Bearbeidet fra makrellkaker, og det kan kanskje være en del av problemet)
(Bok: Husmannskost)
400 g fiskefilet av hvitfisk uten skinn og bein.
10 g potetmel

10 g salt

3 dl fløte
2 dl melk
Litt knust muskatt

Kald makrell kuttes i biter og kjøres i kjøkkenmaskin sammen med salt. Ha i potetmel og spe med melk og fløte i en tynn stråle til slutt.

Pass på at alle ingredienser er kalde, sånn at farsen ikke skiller seg.
Lag små kaker av farsen, og steik dem på begge sider i smør til der fine og gylne.

Serveres med kokte mandelpoteter, kålrotstappe, brunet smør med litt sitron i og finkuttet gressløk. En blandet salat gjør susen ved siden av.


Jeg er selvfølgelig åpen for alle forslag for hva jeg kan ha gjort galt, misforstått eller rett og slett glemt. Så lenge de kan være med på å rette opp i dette løpende nederlaget.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...