torsdag, november 26, 2009

En super suppe

Hjemmelagd suppe er en finfin ting, tar ofte ikke alt for lang tid å lage, samtidig som du får en god middag. Jeg har kokt opp en del supper gjennom årene, men jeg skal innrømme at fiskesuppe ikke er blant suppene som jeg lager ofte. 

Det er egentlig veldig synd siden fisk, som jeg tidligere har skrevet er veldig godt. Derfor prøver jeg nå å lette på denne synden, denne overseelsen, ved å kaste meg ut i en thailandsk fiskesuppe med kokosmelk.  Nå som middagen er fortært så må jeg si at fiskesuppe er noe jeg må huske å vende tilbake til oftere

Thailaks med kokos
(Bok: suppe)

1/4 l hønsekraft
1/4 l fiskekraft
4 dl kokosmelk
2 ss thailandsk fiskesaus
1 sitrongress
4 limeblader i strimler
2 ss grovhakket ingefær
Saften av 4 lime
2 chili uten frø
En håndfull frisk koriander
200g aspargesbønner
1/4 kg renskåret laksefilet i terninger

Kok opp hønse- og fiskekraft sammen med kokosmelken. La dette småkoke med sitrongresset, limebladene, halvparten av limesaften og fiskesausen i 10 minutter. Smak til med salt og ha i eventuelt mer fiskesaus

Mariner lakseterningene i resten av limesaften

Tilsett ingefær, koriander og aspargesbønner og kok opp. Ha i laksen, gi suppen nok et oppkok og server

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...