onsdag, januar 31, 2007

"Smak til Behag" på Tøyen


Vel dette er ikke det beste bildet for å gi et inntrykk av café, men det er det er i det minste en veldig god forklaring på hvor det er. Den røde prikken markerer "Smak til behag"

Det har kommet til meg at jeg kanskje burde dedikere en egen post til ”Smakt til Behag”. Jeg tenker på cafén i første etasje på bygården vår. Denne cafén har vært fødestedet for mange av de innleggene som jeg har skrevet på bloggen og til mange hyggelige timer. Det kan kanskje høre litt sært ut og ikke gidde å gå lengre en ned trappa for å gå på café, men for min del har de fleste oppholdene hatt en grunn som har gjort nærhet til hjemmet nødvendig. Jeg pleier å sette meg her å arbeide, med masteren, bloggen eller forberedelser til undervisninga på Sandvika vgs de dagene jeg det er min tur til å ha ansvaret for klessvasken. Vi har vaskekjeller og alle som kjenner til dette konseptet vet at det da ikke er sikkert at man får muligheten til å vaske klær på det tidspunktet som passer en selv best. Så siden vi er nødt til å sikre oss en vaske dag på forhånd, og det er ikke alltid at det er mulig å sikre seg en på kveldstid så er det fra tid til annet en tvingende nødvendighet at en av oss er hjemme

Det som mange kanskje vil undre seg over er at jeg går ned og setter meg i stedet for å slappe av i leiligheten. Vel jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at viss jeg blir der på dagtid kommer jeg til å ende opp med å kræsje foran tven og glo på et eller annet totalt hjernedødt hele dagen. Selvfølgelig er jeg enig i at det å sitte på café og skrive på bloggen heller ikke kommer inn blant de mer vettuge ting man kan bruke dagen på, men til mitt forsvar kan jeg også si at de dagene jeg har skrevet blogg innlegg så har jeg også fått gjort alle forberedelsene til undervisninga eller fått arbeidet med kapitler til masteren. Det var forsvarstalen.

Det jeg egentlig drev på med var å skrive en hilsen til ” Smak til Behag”, denne cafén har gitt meg mange gode timer med kaffe og annet. Jeg har egentlig skrevet ned skissen til en annet innlegg til bloggen som tar for seg min subjektive meinig om cafér på tøyen og kampen området og er har egentlig ”Smak” fått en viktigplass, men jeg tror at jeg også er nødt til å også gi ”Smak” sitt eget innlegg. Jeg har brukt denne cafén som referanse i flere innlegg og det er derfor på sin plass å påpeke at selv om jeg har brukt den som eksempel på hvorfor man skal spise lunsj på ”Brasserie France” så er vil jeg aldri si at du ikke skal gå på ”Smak. Det å sammenligne ”France” med ”Smak” er kun naturlig siden ”Smak” representerer den mer vanlige café typen i Oslo og Norge. Det som er positivt er at jeg ikke kan se at ”France” og ”Smak” på noen måte konkurrerer. Viss du er i sentrum på en Lørdag og lysten på noe fransk gå til France, viss du er på Tøyen og sulten gå på ”Smak”. Jeg kjenner få som på en helge vandring ville legge om turen fra Tøyen eller Sentrum for å få seg en matbitt, viss man da ikke er fast bestem på å spise noe hel Fransk selvfølgelig.

En annen grunn til at jeg vil at så mange som mulig skal besøke ”Smak” er at jeg nettopp har funnet ut at de via sine innkjøp av brød er med på å betale lønna til broren til en kompis av meg. Johannes, lillebroren til Tomas, jobber som baker på det nyåpna økologiske bakeriet til Terje Håkonsen på Bygdøy. Så viss det går bra med salget på ”Smak” så går det bedre for Johannes, og man skal da støtte opp under sine venners levekår Bakervarene som Johannes baker og ”Smak” selger på tøyen er fantastiske og dekker det meste fra økologisk speltbrød med solsikke og gresskarfrø til økologiske Briocher.

Så viss du er på tøyen, passer gjennom Hagegata, og er litt sulten så synes jeg det ville være en god ide å stikke innom ”Smak” da holder du drifta til Runa og Tonje i gang og du er med å holde liv i Johannes og det nyåpnede bakeriet på Bygdøy.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...