tirsdag, oktober 24, 2006

Brasserie France


Jeg kom på en ting jeg burde ha skrevet om i denne bloggen før jeg begynte å skrive den. Guri, Øystein H og jeg var sist lørdag å spiste lunsj på Brasserie France. Det er noe som må anbefales, til alle. Viss du er i Oslo en lørdag, eller viss du bor i byen, og føler for å virkelig slappe av med en god lunsj så er dette stedet. Brasserie ligger ved Egertorget, eller mer riktig ligger det i Øvre Slottsgsgate 16. Nå er det sikkertflere som rister oppgit på hodet, og tenker at dette må ha kostet dem en formue. Vel jeg skal ikke diskutere matpriser med noen akkurat nå. Jeg er av den oppfatning at viss mat er fryktelig billig så er det nok en grunn til det og den grunnen er ofte ikke særlig sunn. Uansett på Lørdag var vi altså på Brasserie France, dette er ikke en resturanet som er fransk inspirert, den er Fransk, man blir server ordentlig fransk mat og ikke noe som ligner. Når vi hadde fått oss et bord i den avlange salen der man sitter på rekke og rad langs veggen klarte vi etter en stund å få bestem oss. Eller mer riktig Guri og Øystein klarte å bestemme seg, jeg makter nesten aldri å få tatt en avgjørelse når det kommer til en meny før servitøren står ved siden av meg.

Guri hadde Croque Monsieur med Perrier og kaffe, Øystein spiste en Quiche og jeg hadde biff tartar med fult tilbehør. I tillegg drakk Øystein og undertegnede en halvliter hver. Dette tikket inn på til sammen 457.- En slik sum kan kanskje høres noe skremmende ut, men viss jeg nå tar utgangspunkt i Crogue Monsieur ( som egentlig bare er et forfinet ostesmørbrød) med kaffe og Perrier til 115,- og i stedet hadde valgt å spise på Smak til Behag på Tøyen så hadde for eksempel en lunsj bestående av landbrød med lun brie, kaffe og sprudle vann ( jeg husker ikke hva de har) kostet 130,- og da må du også betale for påfyll av kaffen.

Dette er på ingen måte et forsøk på å disse eller rakke ned på Smakt til Behag, jeg synes at det er den beste Cafen på Tøyen, eller noen andre. Det er bare et eksempel på at lunsjen på Brasserie France ikke er så dyr og derfor heller ikke er utenfor rekkevidde. Så poenget mitt er at viss du er i Oslo sentrum på en lørdag, og føler for å spise lunsj så er det ikke vesentlig dyrere å gå å spise en god fransk lunsj enn å spise noe annet sted.

Ellers kan jeg bare si at jeg har store planer å vende tilbake neste lørdag, og da skal jeg høre på høst magen min, Jeg vil ha varm løksuppe, brød og kanskje vin. Skikkelig løksuppe er noe av det beste som finnes, og ikke minst noe av det som passer best til sure, våte og kalde oktober dager.

Løksuppe til fire personer.
50 g smør
2 løk (ca 250 g til sammen) kuttet i tynne skiver
2 ts hvete mel
1 liter grønnsakskraft eller kyllingkraf.
2 ss tør sherry
4 skiver sprøtt hvitt brød/loff
150 g revet Emmentaler ost
Salt og svart pepper

Smelt smøret i en stor gryte. Tilsett løken og la det putre i ca 12 minnuter eller til løken er blitt lys brun. Tilsett melet og fortsett til melet har fått en lett sand farge.
Hel i kraften og vinen/sherryen og la det koke opp mens du rører. Ha i krydder, dekk til og la det simmre i 15 minutter
Mens du venter , varm opp grill elementene . Grill brødet lett, del opp og fordel osten på skivene. Rist brødet igjen til osten bobler, plasser skivene i fire forvarmende boller.
Ta ut løken og fordel den i bollene, hell over kraften. Server øyeblikkelig.


Nesttsiden til Beasserie France er forøvrig http://www.brasseriefrance.no/

2 kommentarer:

Carl Christian sa...

Fin blogg Bjarne, du tar opp de viktige ting i livet på en fin og grundig måte. Jeg tror Eva og jeg må prøve Brasserie France (har de åpent på mandager? -vet du sånt?) Vi har forøvrig også vært på sopptur (http://carlchristiangrondahl.blogspot.com/2006/09/sopptur.html)
selv om det ikke var like fruktbart som deres turer åpenbart har vært.

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...