fredag, april 16, 2010

Spis enda mer fisk.

I går ble det lite tid til å skrive, men det ble tid til middag og til middag hadde jeg fisk. I det siste har det ved flere anledninger blitt skrevet om  at vi nordmenn spiser for mye kjøtt, og at vårt forbruk av kjøtt er sterk økende. Det kan jeg forstå, det er overraskende mye godt man kan lage med kjøtt som base.

Likevel er det viktig å huske på at man kan, og ikke minst bør spise en del annet også. Fisk for eksempel er viktig, ikke minst fordi fisk er veldig sunt for oss, og her er det mye man kan prøve ut. For dem som setter seg mål til å bli en dreven hobbykokk vil jeg til og med våge meg å si at det å mestre fiskeretter er avgjørende. Det er ikke din evne til å lage gode kjøtt retter, men derimot av hva du kan få til med fisk som definerer hvor dyktig du er. Grunnen til at jeg skriver dette er at fiskretter er noe jeg konstant prøver å bli flinkere til å mestre, samt  at det er så lett å rote dette til, men viss du lykkes så kan du virkelig ta maten til nye høyder.

Vanskelighetsgraden som ligger i det å mestre fiskeretter er også en av grunnene til at man bør bestille fisk viss man er ute og spiser ( med et forbehold for at stedet er "kjent" for å være flinke med fisk). Opplevelsen av et vellykket fiskemåltid er vanskelig å matche.  Å steike en perfekt biff, er noe de fleste kan mestre, men å lage et restaurant måltid med f.eks. breiflabb som utgangspunkt trengs det noe mer erfaring for å ikke rote til. Viss du er på en restaurant som har et godt fiskekjøkken så synes jeg at du skal gå det ekstra lille stykket å bestille fisk, ikke minst viser du kokken den respekten det er å mestre dette ved å gjøre det. Viss du absolutt ikke vil ha fisk, så styr i det minste unna steder som har spesialisert seg på dette.

For meg er et av skrekk eksemplene på manglene vilje til det siste en samtale jeg overhørte for en del  årsiden på "Smauet" i Bergen. En restaurant  som på det tidspunket var kjent for å være særdeles gode på fisk ( jeg har ikke vært der på en stund så jeg kan ikke uttale meg noe om dagens kvalitet), den dagen vi var der hadde man bestemt at menyen skulle inneholde kun fiskeretter.  Ved nabobordet sitter tre personer som er i en voldsom diskusjon med servitøren. Servitøren forklarer, eller i det minste forsøker å forklare, at Smauet har en meny med mye fisk, og denne uken er det bare fisk på menyen. Gjestene mener at dette er uhørt, og etter tretti minutters høylytt klaging, samt en samtale med koken får de tvunget igjennom en bestilling på to kyllingbryst og en biff ( godt stekt). Her det mulig å si at Smauet burde ha føyd sine gjester i ett og alt, siden gjesten alltid har rett, men jeg må innrømme at dette ikke alltid stemmer. Som gjest plikter man også å ta en titt på menyen ( og ikke minst skiltet som proklamerte sjømatuken) før man bestemmer seg for å gå inn.

I tillegg til dette så finnes det en del mennesker som mener at de ikke liker fisk, dette er som aftenposten skrev for et par måneder siden like håpløst som å si at man ikke liker kjøtt. Fisk har like mange variasjoner som kjøtt, og viss man skal si at man ikke liker fisk får man være noe mer presis. Det går greit an å si "Jeg liker ikke kokt torsk" , men på bakgrunn av det kan du ikke si noe om du liker stekt makrell. I denne sammenheng skal Bølgen og Moi ha full honnør for å kurse voksen og ikke minst barn i kjøkkenets gleder og hvilken variasjon man finner blant fisk 

Så etter mye raljering, kan dette kort oppsummeres med noe jeg allerede har skrevet:  Utvid din smak, spis mer fisk.

Laksefileter med tamarindsaus

1/2 dl tamarindvann
1 ts fiskesaus
1 ts sesamolje
1 ts soyasaus
1 ts honning
4 laksefileter av 150 gram, uten skinn
1 ss sesamfrø
Dampkokt ris
Korianerblader
Limbåter

Rør sammen tamarindvann, fiskesaus, sesamolje, soyasaus og honning i et stortglass eller en plastbolle- Skyll lakseiletene i kaldt van, og tørk dem med kjøkenpapir, før du har dem  i tamarinblandingen. Legg på lokk, og sett det til marinering i en time, eller natten over, i kjøleskapet

Sett en teflonpanne over sterk varme. La overlødig marinade renne av filetene, og lynstek dem. Når filetene begynner å få farge, vender du dem og skrur ned varmen.

Helle resten av marinaden i steikepanna, og dryss sesamfrø på laksefiletene. La filetene steke på lav varme i 5-8 minutter, til de så vidt er ferdig og marinaden er  kokt inn til en tykk saus. Server retten med ris, korianderblader og limebåter

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eg huskar at Cheffen på Smauet brukte å anbefala å slenga biffen i frityrgryta først dersom nokon tinga han godt steikt, så var han og den typen som kunne erklera at "sjøkreps smakar betre enn f*tte!"

pepperkverna sa...

Støtter helhjertet forslaget om mer fisk! Og du gjør en god jobb her, den laksevarianten hørtes spennende ut......God Helg! Hege

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...