mandag, april 26, 2010

Godt marinert lam

Siden jeg allerede har sunget min klagesang i dag, så kan jeg nøye meg med å komme med en rask liten oppskrift på lammekoteletter. I denne oppskriften endte jeg opp med å bytte ut kotelettene med skiver av lammelår siden jeg var litt sein hos slakteren, men det fungerte greit.

Lammekoteletter med sitron og timian

1 bunt timian eller sitrontiman
12 lammekoteletter, det ytterste av beinet reinskåret
1/2 dl sitronsaft
1/2 dl olivenolje
600 g mandelpotet eller annen salatpotet
100g svarte oliven
Ca 1 1/4 dl bladpersille, hakket
1/2 dl olivenolje
Salt og pepper

Legg halvparten av timianen i en bolle, og legg lammekotelettene oppå. Dekk med resten av timianen, sitronsaften og olivenoljen, og sørg for at kotelettene er dekket med marinade. Sett det til marinering i kjøleskapet i minst en time, eller helst i over natta.

Skjær poteten i store biter, ha dem i en stor kjele med kald, saltet vann, og kok opp på sterk varme. Når vannet når kokepunktet legger du  lokk på og tar kjelen av varmen. La potetene ligge i en halv timen. Ta kotelettene opp av marinaden, grill dem i 2 - 3 minutter på hver side, og la dem deretter hvile. Sil vannet av potetene, og ha dem tilbake i kjelen sammen med oliven, bladpersille og olivenolje. Rør kraftig, slik at potetene blir godt dekket og begynner å gå litt i stykker. Smak til med salt og pepper. Server kotelettene med de varme, delvis moste potetene og gjerne en grønn salat

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...