onsdag, januar 13, 2010

Dagen for å feile

Dagen i dag er definitivt ikke dagen for matlaging, først finner jeg ut at Saukrauten har gått heden, så skal jeg lage middag og det går ikke noe videre bedre. I dag var planene å g vegetarisk. Vegetar retter kan være en utfordring fra tid til annen synes jeg. Jeg har litt tungt for å komme over at det hele virker litt kjedelig når det bare er grønnsaker involvert. Jeg er sikker på at det er denne holdningen som blir straffet i dag av de store vegetar guder.

 Jeg vet at jeg tar feil, jeg har spist alt for mye god veggitarmat til å være så naiv. Likevel, jeg kjenner det i ryggraden de dagene jeg går vegetarisk , og jeg hører en liten stemme foruroligende lik min egen bakerst i hodet, at dette hadde da blitt enda bedre med litt kjøtt. Noen gange gir jeg etter for denne innskytelsen , noen ganger har jeg rett andre ganger tar jeg feil. I dag gikk det skikkelig skeis, maten smaker godt, men i utsende  ligner det ikke på et brød, men mer et katastrofeområde

Slik meiner oppskrifta at det skal ende opp:

Slik endte det opp for meg i dag:


Purre- og auberginebrød med tomater

2 ss vineeddik
375 - 425 g aubergine
750 g renset purre
3 dl olivenolje
1/2 ts grønne pepperkorn
8 tomater, i skiver
Noen skiver loff, i tynne skiver
Salt og pepper etter smak

Fyll en kjele halvfull med lettsaltet vann. Tilsett eddiken og kok op. Del auberginene i små terninger og legg dem i det kokende vannet så raskt som mulig etter oppskjæringen. Kok dem i to minutter. Sil fra kokevannet og tørk dem godt med kjøkkenpapir.

Skjær purren i 1 cm tykke ringer. Ha fire spiseskjeer av olivenoljen i en kjele. Ha purreringene, aubergineterningene og den grønne pepperen i kjelen. Legg lokk på kjelen og kok blandingen på middels sterk varme i 10 til 15 minutter. Til purren er myk. Ta lokket av kjelen og kok videre i et til to minutter, til væsken fordamper. Ta kjelen av platen

Legg tomatene i kokende vann i et par minutter, til skinnet sprekker. Flå dem med en liten skarp kniv og skjær dem i skiver. Ha tomatene i kjelen og tilsett salt og pepper.

Forvarm stekeovnen til 190 grader. Smør formen på 11/2 liter med olje. Ha resten av oljen på et fat med kanter. Skjær skorpene av loffskivene og fukt dem med olje på begge sider. Bruk mer olje enn det som er foreslått i oppskriften viss det trengs. Legg loffskivene tett i tett i bunnen og oppover kantene i formen. Loffskivene skal rekke 21/2 cm høyere enn kanten på formen. Fyll formen med purre- og tomatblandingen og brett loffkanten som stikker opp over fyllett. Dekk hullet i midten med oljede loffskiver. Legg bunnen til en kakeform el noe lignende på toppen slik at loffskivene ikke krøller seg under steiking.  Pass likevel på at det ikke er helt tett.

Stek retten midt i ovnen i en time. Hvelv brødet på en steikeplate eller ildfast fat. Sett brødet tilbake i ovnen i 10 til 15 minutter, til loffen er gyllen og sprø.


Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...