torsdag, desember 24, 2009

Sildemedley. Del 2: Tomat

Da har jeg kommet til del 2 av sildemedleyet. Karrisild som jeg skrev om i går er en viktig del av frokoster, lunsjer, brunsjer, kvelds og nattmat i jula. Grunnen til at jeg skrev om Karrisild først er fordi jeg er mest begeistret for denne oppskrifta, men det er kanskje ikke den oppskrifta flest forbinder med jula. Tomatsild er kanskje den aller mest sentrale sildeoppskrifta for den totale juleopplevelsen med sild. Så her er en liten oppskrift på tomatsild.

Tomatsild
5-6 kryddersildfileter
1-2 løk (avhengig av størrelse)
2ss vann
2ss hvitvins eddik
1/2 dl sukker ( her kan det være mindre)
1 1/2 dl mild olje (ikke oliven olje)
1 dl tomatpurre
salt
Pepper
Laurbærblader

Legg sildefilletten i vannbad i ca 2 timer, ta dem ut og la dem renne av seg. Bland olje, eddik, vann, tomarpurre og sukker i en bolle. Visp til sukkeret er løst opp. Når det kommer til sukkeret så er dette en smakssak. Jeg foretrekker å bruke litt mindre en hva denne oppskriften sier, men dette er noe den enkelte må finne ut av.
Kutt opp løken i små terninger og rør inn i tomatblandingen. Kutt opp sildefiletene i små skiver, bland dem inn i sammen med tommatsausen og løken. Tillsett krydder og la stå over natten slik at smakene setter seg.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...