mandag, desember 21, 2009

Et forsøk på å skape et tysk under




Jeg har sansen for små matprosjekter som kan tusle å gå, og som med tid utvikle seg til nye matvarer som kan brukes til nye ting. I dag starter jeg opp et nytt prosjekt. Et lite tysk prosjekt, det vil si ikke et tysk språk prosjekt for tysken og jeg gikk aldri godt overens. Dette er et tysk matprosjekt, jeg skal lage Sauerkraut, bedre kjent som surkål på norsk. Det blir spennende, det er alltid morsom å lage mat som lever av seg selv. Dette er ikke et prosjekt jeg har kommet på selv, og de som vet at de skal ha takk vet hvem de er.

Sauerkraut
3,8 kg kål
78 g salt
2 ss karve

2 store brødposer
Vann
En stor gryte/ beholder
En mindre beholder

Fjern de ytre bladene på kålen, fjern så de stilken. Kutt kålen i så smale strimler som du makter. Sørg for å ha en stor beholder tilgjengelig for oppbevaring av kålen og som det er rom nok til å blande inn saltet. Når all kålen er strimlet opp tilsett salet og karven.

Etter kort tid vil kålen falle sammen så det er mulig å overføre den til en ny og mindre beholder. Fyll en stor brødpose halvfull med vann ( sørg for å ha en ekstra pose på utsiden). Legg denne posen oppå kålen så den dekker godt. Dette er for at kålen ikke skal komme i kontakt med luft under syrningen, hvis det kommer luft til kan kålen råtne, eller den kan mugne. Etter et døgn vil kålen være helt dekket av vannet som er trukket ut.

Hvis det ikke blir nok væske til å dekke kålen, kan man etterfylle med saltvann i 2% oppløsning.
Sett beholderen med kålen på et kjølig sted i minst 14 dager ( kan godt stå lenger), så jeg legger med på 3 uker. Sauerkrauten holder seg veldig godt på grunn av syrningen og saltinnholdet, men kan kokes og legges på glass eller oppbevares levende på glass i kjøleskapet.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...