søndag, november 29, 2009

Kokebøkenes "coffee table book"

Denne oppskrifta er hentet fra en av mine favoritt kokebøker, eller det er mer riktig å si fra min favoritt kokebokserie. På et eller annet tidspunkt har Gyllendal norske forlag gitt ut en kokebokserie ( eller som de beskriver det et kokekurs) kalt "Kokekunst".

Jeg har langtidslånt de bøkene jeg har av seriene fra min far ( det kan være at han er noe uenig i definisjonen langtidslånt, kan være han heller vil bruke tjuvlånt) . Det er ei bok dedikert til svinekjøtt, en til lammekjøtt, en for grønnsaker, en for foreter og ikke minst den jeg har brukt i dag Okse- og kalvekjøtt.

Det som er fascinerende med denne serien er ikke at den inneholder steg for steg beskrivelser av det meste man kan tenke seg å lage, samt et oppkok av oppskrifter hentet fra et uttal av gamle og ofte ukjente kokebøker. Det som er mest fasinerende er at jeg ikke sikker på om det er riktig å kalle det kokebøker, kanskje det er mer riktig å kalle det kokebok utgaven av en "coffee table book".

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har endt opp med denne serien, og bare bladd meg fram og tilbake. Det er utrolig hvor mye man kan drømme seg vekk når bøkene er gode nok. Jeg skulle gjerne ha vist hvor mange bind serien egentlig har, men jeg har aldri klart å finne det ut. Et lite førjulsønske må være at denne serien blir gitt ut på ny.

Bondegryte ( Terrine a la Paysanne)
(Bok:Kokekunst Okse- og kalvekjøtt)

1 kg bankebiff, skaret i tynne skiver
12 baconskiver
125 g hakket welsh løk eller pipeløk
Fire krydder
Salt og pepper
1 laubærblad
2 ss konjakk
4 ss vann
Tykk deig av mel o vann ( til forsegling av lokket)

Legg kjøtt- og baconskiver lagvis i en ildfast gryte; krydder mellomlagene med persille, løk, fire krydder, salt og pepper. Når gryten er halvfull legges laubærbladet i. Fortsett så med kjøtt og bacon til gryten er full; øverste lag skal være bacon.

Hell på med konjakk og vann, og fest lokket til gryten med en deig av mel og vann.La gryten stå i ovnen (170 grader) i ca 4 timer. Ta gryten ut av ovenen, bryt forseglingen og skum av overflødig fett. Server direkte fra gryten


Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...