mandag, november 30, 2009

Don Cannelloni


Cannelloni er noe jeg bare har hørt store mafiosoer snakke om i gamle mafiafilmer, og det er tydeligvis bare moren deres som kan lage den riktig.

Nå er jeg hverken en mafioso, og sist jeg sjekket har jeg ingen barn som er det, og jeg innehar feil kjønn for å være moren til en. Men å la dette være argumenter for å ikke forsøke seg på pastarett finne jeg litt tynt. Så nå var det på tide å teste ut denne mafioseretten, og heldigvis er jeg nå i den situasjonen at ingen hevngjerrig eldre sicilianer med uklar diksjon kan dukke opp å øve vold mot meg og mine kneskåler.Så jeg regner med at jeg er ute av skogen.


Cannelloni med pøse og tomat
(Bok: Pasta)
Du trenger:






2 ss olivenolje
250 g grove pølser uten skinn, finhakket ( jeg brukte bratwurst fra Grøtadgård)
4 ss olivenolje
3 fedd hvitløk, fin hakket
1 løk finhakket
2 bokser hakkede tomater
Salt og pepper
129 g ricottaost ( eller cottage cheese)
60 g nyrevet parmesan
Cannellonirør ( jeg kjøpte ferdige, men du kan lage egne. Oppskrift på fersk pasta under)

Varm oljen i en kjele
Ha i pølsene og la dem steke i ca 5 minutter til de er gylne
Varm resten av oljen i en annen kjele
Fres hvitløken og løken gyllen
Ha i tomatene
Smak til med salt og pepper
La sausen småkoke uten lokk til den tykner.
(Viss du har lagd pasta fra bunnen. Kok opp godt saltet vann. Ha canelloniene oppi i to minutter. Sil av vannet. Legg pastaen på et håndkle)

Fordel pølseplandingen i rørene ( eller på canneloniene viss du gjør dette fra grunnen, rull dem så sammen)
Legg rullene i en godt smurt form
Hell tomatsausen over
La retten steke midt i ovnen ved 180 grader i ca 20 minutter til sausen bobler.
Server rett fra ovnen


Pasta fra bunnen
Gir ca 1 kg deig
700g semolinamel eller durumhvete
1 ts salt
5 egg
6 eggeplommer

Ha mel i en stor bolle
Lag en grop i midten av melet
Visp sammen eggeneog hell dem i melet
Bland melet og eggene god sammen med hendene
Skrap deigen ut på en ren benk og elt den godt
Tilsett mer egg viss deigen blir for tørr
Trykk deigen flat
Kna den sammen til en ball
Gjenta dette til deigen blir elastisk og smidig
Deigen er nå klar til bruk

Til Cannelloni kjevl ut en tyn leiv, og skjær ut rektangler som er 10 * 15 cm

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...