torsdag, februar 01, 2007

Carbonara: kongen av sein fastfood eller rask slowfood viss du vil.


I dag har jeg ikke så mye å komme med, men jeg tenkte at jeg kunne legge ut en mine favoritt oppskrifter for raske middager. Carbonara kommer i mine øyne på toppen av alle raske pastamiddager og dermed på toppen av alle raske middager generelt. Det er få ingredienser, som ikke koster allverdens. Den er lett å lage, det går fort og den smaker fortreffelig. Dette er en dermed en middag som altså innehar de fleste ønskede kriterer for et raskt måltid. Det som kanskje er aller best, viss man da er litt effektiv er at den heller ikke produserer så mye oppvask. For en person kan man komme unna med en møkkete steikepanne en møkkete gryte, en møkkete sleiv, en møkkete gaffel og en møkkete bolle.



Carbonare

500 gram Penne eller annen pasta
6 eggeplommer
100 gram nyrevet parmesan eller pecorino
300 gram Pancetta/Bacon/ Lettsaltet flesk
Godt med grovkvernet svart pepper

Kokk opp vann med litt salt i. Ha oppi pastan og kok til de blir Al Dente ( kokt, men fortsatt med litt motstand). Visp sammen eggeplommene. Steik kjøttet i panne etter eget ønske. Når pastaen er ferdig kokt hell av vannet, ha over litt olivenolje. Ha pastaen til bake i gryte, hell over eggeplommene og bland godt så det fester seg til pastaen. Bland inn kjøtt og rør inn. Til slutt har du over ca 1/2 av parmesanen og rører dette sammen. Server mens det fortsatter godt og varmt sammen med parmesan og kvernet pepper.

Denne oppskriften burde holde til fire, tror jeg.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...