søndag, oktober 29, 2006

Bøker og suppe fra spikersuppa

I dag har jeg innsett at det er mennesker der ute som er galere enn meg. Det er noen som virkelig er opptatt av mat der ute og de skriver bøker, mange bøker. Vi var på ”Bok i sentrum” på Spikersuppa. Det er vel egentlig bare en stor forbrukerfest der bokbransjen gjør sitt ytterste for å prakke på oss bøker vi ikke trenger, og gud bedre som det funker. Det tok meg ca tre minutter å finne bøker for sikkert femten hundre kroner, og ingen av dem var skjønnlitteratur. Det var ”Multer og makrellskyer” av Tessa Kiros, ”Jamies Italia” av Jamie Olivier og ikkje minst Viestad ”Mine beste sider. Her er galskapen satt i system, det er kokebøker her som jeg ville gi mye for å få prøve. Jeg klarte å unngå å kjøpe dem gjennom en kraftanstrengelse, og ikke minst fordi jeg fant en bok om Sørlandet som kun nevnte øya mi kun med to linjer, men brukte fem sider på Lyngør. Men, men jeg kan i det minste trøste meg med at det bor folk på mi.

Jeg skal ikke prøve å si at ikke bokbransjen fikk sitt offer fra meg. Jeg har det siste året hatt en pågående diskusjon med meg selv om jeg skulle kjøpe ”Kunsten å koke vann” eller ikke. Jeg lot lenge min personlige stolthet komme i førersettet, og den Bjarne vil i alle fall ikke kjøpe ei bok med tittelen ”Kunsten å koke vann”. Men etter hvert lot fornuften til å seire, det kan jo være noe å hente i den, og jeg lyttet, og jo mer jeg lyttet jo sikrere ble jeg på at det var en god ide. Jeg har ingen utdannelse som kokk og fint lite erfaring bortsett fra en jobb som kafe kokk på Deichman , jeg har kun min egen stahet, manglende selvinnsikt og erfaring å støtte meg til, så en bok som legger opp grunnprinsippene trenger nødvendigviss ikke å være så dumt. Så jeg ga mitt bidrag til norsk forlagsbransje med mine to hundre og femti kroner, og var mer en fornøyd med det. ”Bok i Sentrum” er en opprasjon som vet å holde på kundene sine, akkurat da jeg trodde jeg var fornøyd, og egentlig var klar for å gi meg kommer Guri og forteller meg at Anders Viestad og Ingrid Espelie Hovig skal snakke om mat, kokebøker og litt av hvert. Selvfølgelig kan jeg ikke gå glipp av det. Det er så godt å se at det er noen der ute som er mer forstyrra en de fleste av oss på matfeltet. Ulempen av det hele var jo at jeg ble så jævlig sulten, så på vei hjem var det en tvingende nødvendighet å handle. Vi endte opp med:

Gresskarsuppe med Harissa

Gresskarsuppe
2,5 dl grønnsakskraft
2,5 dl melk
600 gram renset gresskar
Sukker
Salt
Grovmalt svart pepper

Del opp gresskaret i passe store biter kok dem i melk og kraft i ca 15-20 minutter. Kjør blandinga i hurtigmiksern til suppa er blitt gjevn. Krydder med salt, sukker og pepper etter egen smak.

Harissa
4-5 store chilli
1/2 ts spiskummen
1/2 ss karve
1/2 ss koriander
1 fedd hvitløk
1 ts tørket mynte
salt
olje

Del opp chilliene , fjern frøene, bløtlegg dem i varmt vann i fem minutter. I løpet av denne tiden rister du krydderet i en varm tør panne. Hell av vannet på chilliene, ha dem og kryddrene i en hurtigmikser. Kjør sammen med olje i en hurtigmikser til den får en passe konsistens.

Server ved siden av suppa, slik at man kan krydre selv.

Elgkjøttboller i rødvins sjy med Gnocchi og stekte erter med parmesan

Kjøttboller
500 g kjøttdeig ( jeg brukte elgkjøttdeig i denne oppskriften)
1 neve med rensa sjalottløk
2 fedd hvitløk
Fløte
Salt
Pepper

Bland kjøttdeigen, løken, kryddret og fløten til en god farse. Del farsen opp i ønsket antall boller og stek dem i en varm panne med smør. Kok ut panna med rødvin og kanskje litt vann viss dete er ønskelig

Gnocchi
500 g potet
50 gram parmesan
100 g mel
1 egg
1 knivsodd muskat, eller mer
salt

Bak potene i ovn, på ca 180 grader, i ca en time. Når potene er ferdig skrell dem. For å få den riktige konsitensen så presser du potet kjøttet i gjennom en sil. La potetene kjøe , visp sammen egget, parmesanen. Bland potetkjøttet, egg og osteblandinga sammen med så mye av melet som nødvendig. Deigen skal være løs, men klissete.

Ta ut 1/6 del av deigen av gangen. Rull dem ut til en pølse ca 11/2 cm i diameter. Del pølsen i biter på ca 3 cm, press dem flatere med en gaffel

Kokk opp en stor gryte med salt vann. Legg potetbitene oppi. De vil først synke til bunnen og flyte opp etter hvert som luften inni dem utvider seg. De er ferdig omtrent 1 minutt etter at de har flytt opp til overflaten. Det pleier ikkje å ta mer en tre til fire minutter

Olivenolje stekte erter med parmesan
1 boks selskaps erter
1 ss olivenolje
salt
pepper
pamesan til å spre over

Hell av ertene og la de renne godt av seg. Varm oljen i en panne eller en gryte. Ha opp i ertene og fres dem til de er akkurat varme. Smak til med salt og pepper. Dryss over fersk revet parmesan.

Ingen kommentarer:

Prøv også:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...